Αναζήτηση
Προχωρημένη αναζήτηση
Εταιρεία Κατάλογος Νέα Θέματα Μικρές Αγγελίες Διαφημιζόμενοι Χρήσιμα
graphicarts.gr > Ενημέρωση > Αρθρα - Θέματα 16 Δεκεμβρίου 2017 | Τελευταία Ενημέρωση: 05/12/2017
Αρθρα - Θέματα
  Νέα - Ανακοινώσεις
  Νέες εκδόσεις
  Τεχνικά Θέματα
  Διαγωνισμοί
  Εκθέσεις - Συνέδρια
  Παρουσιάσεις εξοπλισμού
  Παρουσιάσεις προϊόντων
  Παρουσιάσεις υπηρεσιών
  Drupa 2008
  Drupa 2012
  Drupa 2016
  Outside
  Graphica 2017

Marketing Services

Ο πιο αξιόπιστος οδηγός σας παρέχει τη βάση δεδομένων του για στοχευμένη προβολή
Θα σας χρειαστούν
Τεχνικά θέματα
Links

Οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας (μέρος 3ο)

Κατσαρού Ελένη – Θερινό εργαστήριο Γραφικών Τεχνών – Μουσείο Τυπογραφίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων - Ιούλιος 2017

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΑΡΟΥ

O Νικόλαος Σάρος ήταν Έλληνας ευπατρίδης και λόγιος, τυπογράφος και εκδότης από τα Ιωάννινα. Έζησε τον 17ο αιώνα. Εγκαταστάθηκε στη Βενετία, όπου και έγινε μέλος της εκεί ελληνικής κοινότητας ήδη από το 1657. Εργάστηκε στο τυπογραφείο του Βενετσιάνου Michelangelo Barbon και κατόπιν, στις 23 Ιουνίου 1688 δημιούργησε το δικό του τυπογραφείο προσανατολισμένο κυρίως σε εκδόσεις λειτουργικές και λαϊκές.

Το 1686 ο έλληνας έμπορος στη Βενετία Νικόλαος Σάρος ίδρυσε το δεύτερο
τυπογραφείο ελληνικής ιδιοκτησίας στην πόλη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργήσει σοβαρό ανταγωνισμό για τον Νικόλαο Γλυκή. Ο Σάρος κατόρθωσε να τυπώσει 56 βιβλία από το 1685 έως το 1693, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα ο Γλυκής δεν μπόρεσε να ξεπεράσει τις 22 εκδόσεις.

Μετά το θάνατο του Νικόλαου Σάρου το 1697 το τυπογραφείο λειτούργησε υπό την διεύθυνση του γιού του Σπυρίδωνα Σάρου. Το 1708 πουλήθηκε στον (Antonio) Bortoli, ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς ελληνικών βιβλίων για την εποχή και συνέχισε να λειτουργεί μέχρι το 1778. Η οικογένεια Bortoli άρχισε να συνεργάζεται στη Φλαγγίνειο Σχολή με τον δάσκαλο Γεώργιο Πατούσα, τους μεταφραστές Αλέξανδρο Kαγκελλάριο και Eφραίμ τον Αθηναίο, με τον Σεραφείμ Πισσίδειο, τον Παναγιώτη Σινοπέα, τον Πέτρο Kασσιμάτη και τον Mαρίνο Πιέριο. Για τη δημοσίευση επιστημονικών συγγραμμάτων, λεξικών, αλλά και θρησκευτικών και λογοτεχνικών βιβλίων.

Ο (Αntonio) Bortoli μάλιστα είχε αναλάβει την υποχρέωση να τυπώνει το όνομα του Σάρου και το τυπογραφικό του σήμα στις εκδόσεις του, ωσότου εξοφλήσει το αντίτιμο της αγοράς.

Στο τυπογραφείο του εκδόθηκαν συνολικά 212 βιβλία, κυρίως λειτουργικά, ανάμεσα στα οποία διακρίνουμε αρκετά σημαντικά έργα, όπως:

  • το «Πεντηκοστάριον» (1704)
  • την τετράτομη εγκυκλοπαίδεια του Κωλέττη (1710)
  • την «Γραμματικήν» (1733)
  • το «Προσκυνητάριο του Αγίου Όρους» του Ιωαννίτη ηγουμένου Χριστοφόρου (1745)

Το τυπογραφικό σήμα του Νικόλαου Σάρου ήταν μία γοργόνα με τα αρχικά του ονόματός του «N.S.».

Τυπογραφική σφραγίδα του Νικολάου Σάρρου

 

ΤΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ

Ο Ανδρέας Ιουλιανός / Andrea Giuliani φιλόλογος από τα Ιωάννινα, έζησε στη Βενετία στις αρχές του 17ου αιώνα. Δημιούργησε το δικό του τυπογραφείο που έφερε το όνομά του και εξέδωσε πλήθος συγγραμμάτων. Το τυπογραφείο διατηρήθηκε για πολλά χρόνια υπό τη διεύθυνσή του, του αδελφού του Αντωνίου και του ανιψιού του Ιωάννου.

Από τις εκδόσεις του Ιουλιανού μπορούμε να αναφέρουμε την «Πρακτική Αριθμητική» και την «Ελληνική Γραμματική». Επιπλέον οι Giuliani από το 1582 έως το 1690 εκδίδουν 199 τίτλους. Ακόμη εξέδωσαν ανάμεσα στα άλλα τη «Θεία Λειτουργία» του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου το 1687, ένα από τα πιο όμορφα παλαίτυπα βιβλία. Επίσης ο οίκος θα εκδώσει για πρώτη φορά και την «Ἐρωφίλη» του Γεώργιου Χορτάτζη το 1637.

Ο Ανδρέας Ιουλιανός υπήρξε σοβαρός ανταγωνιστής για τον Νικόλαο Γλυκή. Ο Γλυκής  θέλησε να κατοχυρώσει ολόκληρη την παραγωγή ελληνικών βιβλίων στη Βενετία και πιο συγκεκριμένα τον πιο προσοδοφόρο κλάδο της, τα θρησκευτικά – εκκλησιαστικά βιβλία.
Έτσι με αίτηση του στην Σύγκλητο αφού αναφέρθηκε στην κακή εμφάνιση των ελληνικών λειτουργικών βιβλίων από τυπογραφική άποψη και στην πληθώρα τυπογραφικών λαθών γνωστοποίησε τη πρόθεση του να αναλάβει την επανέκδοση των ελληνικών λειτουργικών βιβλίων στο νεοσύστατο τότε τυπογραφείο του σε νέα, άψογη εκτέλεση.
Ο Ανδρέας Ιουλιανός ανησυχώντας γι’ αυτό διαμαρτυρήθηκε κατά των μονοπωλιακών αξιώσεων του έλληνα συναδέλφου του και απαίτησε την επέμβαση του προέδρου της συντεχνίας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων του. Έτσι και έγινε, καθώς ο πρόεδρος της συντεχνίας απαίτησε το δικαίωμα ελεύθερης χρήσης όλων των εκδόσεων για όλα τα μέλη της συντεχνίας.

Το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης της Ερωφίλης του Γεώργιου Χορτάτζη,
Παρά Αντωνίῳ τῷ Ιουλιανῷ, Βενετία 1637.


Κλείνοντας αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική τυπογραφία στη Βενετία αποτελεί
στοιχείο της ιστορίας του ελληνισμού. Πρόκειται για το μέσο, με το οποίο παραδόσεις αιώνων καταγράφονται και μεταφέρονται από γενιά σε γενιά.
Σε αυτό σημαντικό ρόλο είχαν οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας του 17ου αιώνα και 18ου αιώνα. Τα τυπογραφεία τους, άλλωστε, αποτέλεσαν την μέγιστη και ανεκτίμητη προσφορά στην πνευματική αναμόρφωση και εθνική αναγέννηση των Ελλήνων. Όσον αφορά τα Ιωάννινα, η πρωτεύουσα, της Ηπείρου μετατράπηκε παράλληλα με την Βενετία, το πρώτο κέντρο εμπορίου βιβλίου για όλη την Ελλάδα.

Κατσαρού Ελένη
Μουσειολόγος, MSc.

Διαβάστε επίσης
21/11/2017 : Πώς η ψηφιακή εκτύπωση κυματοειδών χαρτονιών δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις
18/09/2017 : Οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας (μέρος 3ο)
17/09/2017 : Οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας (μέρος 2ο)
16/09/2017 : Οι Ηπειρώτες τυπογράφοι της Βενετίας (μέρος 1ο)
15/09/2017 : ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑ - Η σπουδαιότητα της Ιστορικής γνώσης ως άρρηκτη συνέχεια της εξέλιξης (μέρος 2ο)
13/09/2017 : ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑ - Η σπουδαιότητα της Ιστορικής γνώσης ως άρρηκτη συνέχεια της εξέλιξης (μέρος 1ο)
10/07/2017 : Η θέση της HELGRAMED για την επαναλειτουργία του τμήματος ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
26/06/2017 : Η συμμετοχή της BIOMEX στη FESPA 2017
20/06/2017 : Η ΑΕΝΤΕΠ ΑΕΒΕ στη FESPA 2017
16/06/2017 : Πρωτοποριακή τελετή της Durst στο Brixen
14/06/2017 : Email Marketing: Ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας
07/06/2017 : Σημαντική και ενδιαφέρουσα η παρουσία της Zapadel στην FESPA 2017
02/06/2017 : Fespa 2017 - Η παρουσία της εταιρείας Tsekmeres
02/06/2017 : FESPA 2017: Μια επιτυχημένη έκθεση κατά γενική ομολογία
01/06/2017 : Horror Vacui* | Η αξία του κενού χώρου για το design και την οπτική επικοινωνία
30/05/2017 : FESPA 2017: Μια επιτυχημένη έκθεση για την Graphcom
29/05/2017 : Polyprint @ FESPA 2017
26/05/2017 : H Drupa 2020 μετακινείται μια εβδομάδα νωρίτερα
24/05/2017 : IMAGCO @ FESPA
19/05/2017 : Σκέψεις για τον κλάδο των Γραφικών Τεχνών
18/05/2017 : Η Canon στη FESPA 2017
18/05/2017 : Θερινό εργαστήριο Γραφικών Τεχνών | 9-16 Ιουλίου 2017
17/05/2017 : 100 Posters for Crete: Μια πρωτότυπη έκθεση αφισών γραφιστικής με θέμα την Κρήτη
17/05/2017 : Highlights από την FESPA 2017
11/05/2017 : Οι επισκέπτες τολμούν να τυπώσουν διαφορετικά στην φετινή μεγαλύτερη έκθεση της FESPA
03/05/2017 : Νέες μελέτες συσκευασίας για την ελληνική αγορά
28/04/2017 : 3 ελληνικές εταιρείες στην FESPA 2017
28/04/2017 : Δραματική συρρίκνωση στον Τύπο καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ
28/02/2017 : Η τεχνολογία ψηφιακής εκτύπωσης της Epson στη πασαρέλα
22/12/2016 : Το MGI Meteor Unlimited Colors και η εταιρία SEDI παράγουν δημόσια έγγραφα με ψηφιακή χρυσοτυπία για τη Γαλλική Κυβέρνηση
16/11/2016 : Το μέλλον της λειτουργικής εκτύπωσης
14/11/2016 : Η κιβωτός της ελληνικής τυπογραφίας
25/10/2016 : Αυξανόμενες απαιτήσεις στη συσκευασία τροφίμων
09/09/2016 : Γιατί το μελάνι παίζει ρόλο στην ψηφιακή εκτύπωση μεγάλου μεγέθους
30/08/2016 : Συχνά λάθη προς εκτύπωση
22/06/2016 : Ανοίγοντας την πόρτα στην ψηφιακή εκτύπωση συσκευασίας
22/06/2016 : Εκτύπωση Water Transfer
15/06/2016 : ΕΡΕΥΝΑ: Το 92% των φοιτητών προτιμά τα έντυπα βιβλία
13/04/2016 : Επιστήμονες αναπτύσσουν νέα μέθοδο για να ενσωματώσουν ηλεκτρονικές οθόνες σε χάρτινες συσκευασίες
25/02/2016 : Η σημασία της ποιοτικής συσκευασίας για το ηλεκτρονικό εμπόριο και ο ρόλος των social media
18/01/2016 : Οι λειτουργικές, οικολογικές πλαστικές συσκευασίες κατακτούν brands και καταναλωτές!
12/01/2016 : Ένα στυλό που σας συνδέει με τον ηλεκτρονικό κόσμο





Google+ | Επικοινωνία | Όροι χρήσης | ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ © 2006 All rights reserved Designed by ORGINSTUDIOS.COM