Οι Έλληνες packaging designers: «Ντύνοντας» την αγορά
Άρθρο από το Design Society
Πολλά τα προϊόντα, ακόμα περισσότερος ο ανταγωνισμός. Μήπως όμως η συσκευασία εν τέλει μας κερδίζει;
Ας μη γελιόμαστε. Το design μιας συσκευασίας ήταν, είναι και θα είναι καθοριστικής σημασίας, για την απόφαση αγοράς ή όχι ενός προϊόντος. Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική αγορά μάς έχει δώσει εξαιρετικά δείγματα γραφής από τους εγχώριους designers, οι οποίοι προσπαθούν να αναδείξουν το εκάστοτε αγαθό που το έργο τους θα «αγκαλιάσει». Ήδη από το 2016, υπάρχει και ο αντίστοιχος διαγωνισμός, Packaging Awards, όπου βάσει συγκεκριμένων κατηγοριών (Excellent Company, Technology, Design & Labelling, Printing, Sustainability, Marketing, Supply chain & e-shopping) οι διαγωνιζόμενοι μπορούν να προβάλλουν τη δουλειά τους και να συμμετέχουν στην κοινή προσπάθεια ανάδειξης των Ελλήνων designers.
Επιπλέον, οι νικήτριες εταιρείες μπορούν, στη συνέχεια, να συμμετάσχουν και στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα του, τα World Star Packaging Awards του World Packaging Organization. To ίδιο σημαντικός είναι ο πολυετής θεσμός των Ermis Awards, στόχος του οποίου είναι η βράβευση των πιο καινοτόμων και δημιουργικών παραδειγμάτων στον χώρο της επικοινωνίας και της διαφήμισης.
Εμείς ξεχωρίσαμε κάποια από τα studios, τα σχέδια των οποίων κλέβουν την παράσταση -ίσως περισσότερο και από το ίδιο το προϊόν. Κοινά τους χαρακτηριστικά; Η έμπνευση, η δημιουργικότητα και η στόχευση στα υψηλά στάνταρντς του σύγχρονου αγοραστικού κοινού.
k2design
Ξεκινώντας από το γραφείο k2design με έδρα την Αθήνα, θα μπορούσαμε να πούμε πολλά. Δουλειές και τελικό αποτέλεσμα που μαρτυρούν το κίνητρο της έμπνευσης, καθώς το γραφείο έχει συνεργαστεί με πολλές επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων τα οινοποιεία Κτήμα Κυρ-Γιάννη και Ρούβαλης και η ζυθοποιία MAGANIA. Επιπλέον, παρά την αυστηρότητα των παραπάνω projects, οι k2design μας δίνουν και μια πιο pop πλευρά, με την «πολύχρωμη» συνεργασία με τη MASALA, το logo του MAILO’S The Pasta Project, ή τα projects με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την παλαιότερη συνεργασία του γραφείου με την Korres, αποδεικνύοντας την εύπλαστη καλλιτεχνική τους πλευρά, που πάντα προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε προϊόντος, χωρίς να μένει στάσιμη.
Τypical organization
Οι Typical organization, με έδρα την Αθήνα, μας έχουν χαρίσει μια πληθώρα διαφορετικών σχεδίων και μοτίβων, συνεργαζόμενοι με πολλές και διαφορετικές εταιρείες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από τη βιομηχανία των τροφίμων (Provamel, Cook at Home, ZOI ice tea), μέχρι καλλυντικά (YouthLab κ.ά.), την BIG και την DUO, το γραφείο δοκιμάζεται στα πάντα, με το αποτέλεσμα να είναι το ίδιο ενδιαφέρον: λιτό, προσεγμένο και πάντα εστιάζοντας στο προϊόν, επιτυγχάνοντας έτσι να το αναδείξουν ολιστικά μέσω του σχεδίου τους. Με το λευκό και το μαύρο να κυριαρχούν στα σχέδιά τους, και παίζοντας με διάφορα υλικά -όπως το χαρτί για οικολογικότερη προσέγγιση του packaging, π.χ. στην εξαιρετική συσκευασία της «Μauromata»-, οι Typical μας κάνουν να ελπίζουμε σε ένα πιο καρποφόρο μέλλον στο ελληνικό packaging design, ανοιχτό στη διεθνή αγορά.
Mousegraphics
Οι mousegraphics είναι παντού! Μίνιμαλ, περιεκτικοί στο μήνυμα και παίζοντας με τον χαρακτήρα του προϊόντος στο design, συνεργάζονται με διεθνή brand, όπως η Provamel, το Changbai Mountains, την DUO, αλλά και με τις πιο γνωστές ελληνικές εταιρείες, όπως τους Μύλους Αγ. Γεωργίου, το οινοποιείο Χατζημιχάλη, κ.ά. Το studio δεν επαναπαύεται καλλιτεχνικά, και αυτό αποδεικνύεται και από τις υποψηφιότητες και τα βραβεία που έχουν κατακτήσει, ήδη από το 2006, αλλά και από την προσεκτική και έξυπνη προσέγγιση στο design, που δεν κραυγάζει αλλά κεντρίζει το βλέμμα του καταναλωτή.
Beetroot Design Group
Το θεσσαλονικιώτικο Beetroot Design Group, έχοντας κερδίσει, εκτός των άλλων, και βραβείο Reddot για την αφίσα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, έχει πολλά να προσφέρει στον χώρο της συσκευασίας.
Όντας δημιουργικό, το Beetroot συνεργάζεται με διαφορετικές εταιρείες για διαφορετικά προϊόντα, προσφέροντάς μας πακέτα με χρώμα, όμορφο, παιχνιδιάρικο και ευφάνταστο σχέδιο, κάπως χιουμοριστικό, και σε κάθε περίπτωση πολύ νεανικό και καινούριο. Από το μέλι της Symbeeosis, το packaging της σειράς τροφίμων Yiayia and Friends της NACROS (που πράγματι μας άρεσε πολύ!), μέχρι τη γενική επιμέλεια του λονδρέζικου delicatessen Life Goddess, η ομάδα του Beetroot Design Group είναι μια από αυτές που ξεχωρίζουν στον χώρο του packaging και του graphic design.
Semiotik design
Γυρνώντας και πάλι στην Αθήνα, το Semiotik, «παιδί» του Δημήτρη Κολιαδήμα, έχει μια μακρά λίστα συνεργατών από μουσεία στην Ελλάδα (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, MOMus, το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών κτλ.) τη Volvo, την Adidas κ.ά. Πολλοί συνεργάτες, λοιπόν, και πολύ περισσότερα projects, με την ταυτότητα του γραφείου να παραμένει σταθερά προσηλωμένη στα υψηλά στάνταρντς της αγοράς, των καταναλωτών αλλά, φυσικά, και των brands και των οργανισμών με τους οποίους το Semiotik συνεργάζεται από το 2014, ενώ οι διεθνείς και εγχώριες διακρίσεις που το γραφείο έχει κερδίσει είναι εξίσου σημαντικές, όπως τα D&AD, Red Dot Design Awards, Pentawards και European Design Awards.
La Petite Jumelle
Για το τέλος αφήσαμε τη La Petite Jumelle. Κάποτε ήταν μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση στον χώρο των εκτυπώσεων. Τώρα, είναι μια από τους μεγάλους νικητές του Packaging Awards 2023. Με εξειδίκευση στα χάρτινα κουτιά, το γραφείο ασχολείται με την παραγωγή μεγάλων ή μικρότερων αναθέσεων, πάντα κατά παραγγελία. Συνεργαζόμενη με πολλές εταιρείες, η ομάδα του La Petite Jumelle είναι γνωστή για τον κομψό και προσεγμένο χαρακτήρα του τελικού αποτελέσματος, που, σε κάθε περίπτωση, χαρακτηρίζεται ως premium.