Αναζήτηση

Οι 6 κανόνες της οπτικής ιεραρχίας που θα σας βοηθήσουν να σχεδιάζετε καλύτερα

Οι 6 κανόνες της οπτικής ιεραρχίας που θα σας βοηθήσουν να σχεδιάζετε καλύτερα

Η οπτική ιεραρχία αποτελείται από τη διάταξη όλων των σχεδιαστικών στοιχείων με τέτοιο τρόπο ώστε να καθοδηγεί τον θεατή σε όλη τη σύνθεση. Χρησιμοποιήστε αυτές τις έξι βασικές τεχνικές για να πάτε το σχέδιο σας στο επόμενο επίπεδο.

Στην γραφιστική, η οπτική ιεραρχία αναφέρεται στην παρουσίαση των στοιχείων μέσα σε μια σύνθεση κατά τρόπο που βάζει σε προτεραιότητα τη σημασία τους. Οργανώνοντας τα στοιχεία με βάση τη σημασία τους, ο θεατής καθοδηγείται μέσω του σχεδιασμού και διασφαλίζεται ότι το μήνυμα είναι σαφές και περιεκτικό. Μπορείτε να κάνετε ένα τμήμα του σχεδιασμού να φαίνεται πιο σημαντικό προσαρμόζοντας το μέγεθος, την απόσταση, τη θέση, το χρώμα ή το στυλ γραμματοσειράς.

Ο σκοπός της ιεραρχίας είναι η επιτυχής μετάδοση πληροφοριών σε σύντομο χρονικό διάστημα. Χωρίς αυτό, οποιαδήποτε σύνθεση μπορεί να είναι δύσκολο να διαβαστεί και να κατανοηθεί, οδηγώντας σε απώλεια ενδιαφέροντος. Τα εμπορικά σήματα και οι επιχειρήσεις συχνά βασίζονται σε αυτή την αρχή σχεδιασμού για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας και παροτρύνουν τον καταναλωτή να αναλάβει δράση.

Είτε σχεδιάζετε μια επαγγελματική κάρτα είτε ένα περιοδικό, η ιεραρχία μπορεί να ανυψώσει τη σύνθεσή σας. Διαβάστε παρακάτω για να ανακαλύψετε τις έξι βασικές αρχές σχεδιασμού που θα σας βοηθήσουν να χτίσετε την ιεραρχία σε κάθε σχέδιο.

 

1. Δημιουργήστε ένα κεντρικό σημείο χρησιμοποιώντας Χρώμα

Όπως και με οποιαδήποτε πτυχή της σύνθεσης του σχεδιασμού, οι χρωματικές επιλογές μπορούν να έχουν μια εκπληκτική επίδραση στο πώς μεταφράζεται ο συνολικός σχεδιασμός κατά την προβολή του. Χρησιμοποιώντας το χρώμα σκόπιμα, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα κεντρικό σημείο όπου θα πιάσει το μάτι του θεατή αρχικά.

Επικεφαλίδες, τίτλοι, ονόματα και άλλες σημαντικές λεπτομέρειες επισημαίνονται όταν εφαρμόζεται το χρώμα στρατηγικά. Αυτά είναι τα στοιχεία που θέλετε οι θεατές να δουν πρώτα. Περισσότερες λεπτομέρειες, όπως η τοποθεσία ή τα στοιχεία επικοινωνίας, θα διαβάζονται συνήθως μετά την επικεφαλίδα.  

Η πινακίδα για την έκθεση του Alexander McQueen, του σχεδιαστή Petr Kudlacek παραπάνω, δίνει έμφαση στη δύναμη του κόκκινου και πώς μεταφράζεται όταν εφαρμόζεται φως σε ένα σκούρο φόντο. Η κορεσμένη απόχρωση προσελκύει άμεσα την προσοχή του θεατή με την επεξεργασία του τίτλου και στη συνέχεια τον καθοδηγεί στην υπόλοιπη σύνθεση.  

Αλλά, γιατί να χρησιμοποιήσετε έντονα χρώματα όπως το κόκκινο σε μια σύνθεση; Το κόκκινο είναι γνωστό ότι προσελκύει την προσοχή, γι 'αυτό και χρησιμοποιείται για σήματα στοπ και εκπτωτικά banners. Σε αντίθεση με ένα πιο σκούρο φόντο, τα κόκκινα και άλλα ζεστά χρώματα ξεχωρίζουν αμέσως, ενώ οι ψυχρότερες αποχρώσεις τείνουν να χάνονται.  

Το όνομα του παιχνιδιού είναι η αντίθεση. Μήπως η απόχρωση γίνεται ένα με το φόντο και χάνεται, ή προσελκύει την προσοχή; Σκεφτείτε στρατηγικά για τα χρώματα που χρησιμοποιείτε στη σύνθεσή σας για να αποφύγετε τη σύγχυση του θεατή. Η επιλογή της καλύτερης απόχρωσης σημαίνει να μπορείτε να αξιολογήσετε την ψυχολογία του επιλεγμένου χρώματος, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο είναι αποδοτική στο σύνολο του σχεδίου. Πειραματιστείτε με διαφορετικές παλέτες χρωμάτων για να δείτε πώς επηρεάζουν τη διάθεση, τον τόνο και την αναγνωσιμότητα μέσα στη σύνθεση.

 

2. Δηλώστε την σημασία με το Μέγεθος και την Κλίμακα

Το μέγεθος έχει πραγματικά σημασία. Στο γραφικό σχεδιασμό, τα στοιχεία που καταλαμβάνουν μια μεγάλη περιοχή σε μια σύνθεση, παρατηρούνται πρώτα. Αυτή η αρχή εξηγεί γιατί οι επικεφαλίδες και άλλες σημαντικές λεπτομέρειες είναι συνήθως μεγαλύτερες από το υπόλοιπο σώμα σε οποιοδήποτε έντυπο ή ψηφιακό μέσο. Αλλά, δεν είναι μόνο η τυπογραφία που ανταποκρίνεται στο μέγεθος και την κλίμακα. Εικόνες, σύμβολα και σχήματα μπορούν επίσης να επωφεληθούν από αυτήν την τεχνική.  

Παρατηρήστε το πρώτο πράγμα που ξεχωρίζει όταν κοιτάτε την παραπάνω αφίσα. Οι λέξεις HUSH φωνάζουν. Το μέγεθος της επικεφαλίδας είναι αρκετά μεγάλο από μόνο του, αλλά συγκρίνοντας το με το μέγεθος και την απόσταση του υπόλοιπου κειμένου, υπάρχει λόγος για τον οποίο η λέξη έχει τόσο μεγάλη επίδραση. Αυτή η τεχνική λειτουργεί μέσα στη σύνθεση επειδή υπάρχει ένα σαφές και ξεκάθαρο επίπεδο τυπογραφικής ιεραρχίας. Όταν βασίζεστε στο μέγεθος και την κλίμακα για να αποδώσετε την ιεραρχία, είναι καλό να κάνετε σαφή διάκριση μεταξύ του κεντρικού σημείου και όλων των άλλων πτυχών του σχεδίου. Εάν ο τίτλος ή η εικόνα είναι απλά ένα τσικ μεγαλύτερο από τα υπόλοιπα στοιχεία, ο θεατής μπορεί να συγχυστεί όταν κοιτάξει το σχέδιο.

3. Δημιουργία ιεραρχίας με την επιλογή των Τυπογραφικών Στοιχείων

Μια άλλη σημαντική πλευρά μιας επιτυχημένης σύνθεσης είναι η χρήση τυπογραφικών στοιχείων για τη δημιουργία ιεραρχίας. Σε οποιαδήποτε σύνθεση, ανεξάρτητα από το «πόση τυπογραφία» χρησιμοποιείται, η επιλογή της σωστής γραμματοσειράς είναι ζωτικής σημασίας για την ενημέρωση του θεατή. Είτε χρησιμοποιείτε serifs, sans serifs, ή ακόμα και scripts, το κάθε στυλ πρέπει να ταιριάζει στο σχέδιο.

Για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας μια γραμματοσειρά script σε ένα επαγγελματικό banner δείχνει ότι δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της τυπογραφίας και του πλαισίου της σύνθεσης. Για να αποφευχθεί αυτή η «αποσύνδεση», αναλύστε το στυλ και την προσωπικότητα της κάθε γραμματοσειράς. Συνδέονται καλά; Τα στυλ είναι παρόμοια μεταξύ τους; Ή, μπαίνουν απέναντι και αντιτίθενται το ένα στο άλλο; Το κλειδί εδώ είναι να δουλέψετε με γραμματοσειρές που ταιριάζουν στο στυλ του σχεδιασμού και μεταξύ τους.

Σε περιπτώσεις όπου η τυπογραφία καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος της σύνθεσης – για παράδειγμα ένα μενού ή μια πρόσκληση - η τυπογραφική ιεραρχία είναι το κλειδί για να βεβαιωθείτε ότι οι πληροφορίες είναι εμφανείς και ευανάγνωστες. Ο θεατής πρέπει να είναι σε θέση να βρει εύκολα τα στοιχεία που τον ενδιαφέρουν χωρίς να χρειάζεται να διαβάσει ολόκληρο το έγγραφο αρκετές φορές.  

Είτε δουλεύετε με τρεις τύπους γραμματοσειρών είτε με έναν, πρέπει να υπάρχει μια σαφής ένδειξη για το ποιες λέξεις διαβάζονται πρώτες (κείμενο πρώτου επιπέδου), δεύτερες (κείμενο δευτέρου επιπέδου) ή τρίτες (κείμενο τρίτου επιπέδου). Σημαντικές πληροφορίες όπως οι τίτλοι, οι επικεφαλίδες ή τα ονόματα, τυπικά διαβάζονται πρώτα και στη συνέχεια ακολουθούν συμπληρωματικές λεπτομέρειες.

Αν χρησιμοποιείτε το ίδιο τυπογραφικό στυλ ολόκληρη τη σύνθεση, τα βάρη και τα μεγέθη των γραμματοσειρών θα πρέπει να είναι οι καλύτεροί σας φίλοι. Πολλές οικογένειες γραμματοσειρών έχουν τρεις ή και περισσότερες παραλλαγές βάρους, δίνοντάς σας τη δυνατότητα να διατηρείτε ένα συνεκτικό σχέδιο διατηρώντας παράλληλα την ιεραρχία.

 

4. Αγκαλιάστε τον Αρνητικό Χώρο

Ο αρνητικός χώρος, ή ο λευκός χώρος, αναφέρεται στην απόσταση γύρω από ένα συγκεκριμένο θέμα, είτε πρόκειται για τίτλο ή εικόνα. Αυτός ο ανοιχτός χώρος είναι εξίσου σημαντικός με το θέμα σε μια σύνθεση. Δίνει χώρο στη σύνθεση να αναπνέει και καθοδηγεί τον θεατή σε όλο το σχέδιο. Ο αρνητικός χώρος δεν βοηθά μόνο στον διαχωρισμό των διαφορετικών οντοτήτων, αλλά επίσης στη δημιουργία ιεραρχίας και οργάνωσης.  

Για να δώσετε έμφαση σε ορισμένες πτυχές του σχεδίου σας, αυξήστε τον αρνητικό χώρο γύρω από το θέμα. Αυτό απομονώνει τα βασικά στοιχεία και οδηγεί τον θεατή κατευθείαν στο κεντρικό σημείο.

 

5. Οργανώστε τις πληροφορίες με την Ευθυγράμμιση

Όταν δοθούν τόνοι πληροφοριών για να τοποθετηθούν σε μία σελίδα, η σύνθεση μπορεί εύκολα να κατακλυστεί με κείμενο. Ένας πολύ καλός τρόπος για να οργανώσετε μια σύνθεση είναι να χρησιμοποιήσετε την ευθυγράμμιση κειμένου και τον αρνητικό χώρο. Με την κατηγοριοποίηση κειμένου σε διαφορετικά επίπεδα (τίτλος, υπότιτλος και σώμα) και ευθυγράμμιση ανάλογα με τις ανάγκες, ο θεατής μπορεί να έχει πολύ πιο εύκολη πρόσβαση στις πληροφορίες στη σελίδα.  

Το κείμενο επιπέδου 1, όπως οι επικεφαλίδες, έχουν συνήθως μεγάλο μέγεθος μέσα σε μια σύνθεση. Ευθυγραμμίστε την επικεφαλίδα στο κέντρο της σελίδας, όπως φαίνεται στην εικόνα παραπάνω, για να δηλώσετε τη σημασία. Οι υπότιτλοι ή το κείμενο του δεύτερου επιπέδου τείνουν να είναι σε μικρότερο μέγεθος, αλλά εξακολουθούν να επωφελούνται από μια κεντρική ευθυγράμμιση. Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, η καλύτερη ευθυγράμμιση για το σώμα (κείμενο τρίτου επιπέδου) είναι η αριστερή. Η ευθυγράμμιση μεγάλων κειμένων προς τα αριστερά διευκολύνει τον θεατή να ρίξει μια ματιά σε όλη τη σύνθεση και να πάρει τις πληροφορίες που θέλει.

Ενώ η ευθυγράμμιση συνήθως αναφέρεται στην τυπογραφία, μπορείτε επίσης να ενσωματώσετε αυτήν την αρχή σε μοτίβα, γραμμές ή άλλες εικόνες. Χρησιμοποιώντας μια «καναβική» προσέγγιση, μπορεί να διατηρηθεί μια αίσθηση οργάνωσης σε όλη τη σύνθεση.

 

6. Τελειοποιήστε την Τέχνη της Αντίθεσης

Ένας επιτυχημένος σχεδιασμός βασίζεται στην αντίθεση, για να φέρει στο προσκήνιο οπτικό ενδιαφέρον. Η αντίθεση μπορεί να πάρει πολλές μορφές: μέσω της επιλογής χρώματος, του στυλ γραμματοσειράς, του μοτίβου, της θερμοκρασίας, του κορεσμού και της αξίας. Επίσης, δεν αφήνει το σχέδιο να γίνεται μονότονο και επίπεδο.  

Για να δημιουργήσετε οπτική ιεραρχία με αντίθεση, κάντε τα κεντρικά σημεία να ξεχωρίζουν αντιπαραβάλλοντας την εμφάνισή της από τα άλλα τμήματα του σχεδίου. Εάν χρησιμοποιείτε μια γραμματοσειρά serif σε μια σύνθεση, δοκιμάστε μια bold sans serif για να κλέψετε την παράσταση. Αντί να κρατάτε μια εικόνα εξ ολοκλήρου σε ψυχρούς τόνους, παίξτε με ζεστές αποχρώσεις εδώ και εκεί. Εάν οι εικόνες του φόντου φαίνεται σα να «καταπίνουν» το σχέδιο σας, φέρτε ισορροπία με πλακάτα μπλοκ χρώματος. Με την τελειοποίηση της τέχνης της αντίθεσης, μπορείτε να απογειώσετε οποιοδήποτε απλό σχέδιο.

Σχετικά άρθρα

email Marketing

Το Βιβλίο Γραφικών Τεχνών, με εμπειρία χρόνων στην δημιουργία και υλοποίηση εκστρατειών email marketing και με εργαλείο την πλέον ενημερωμένη βάση δεδομένων εντός του κλάδου των γραφικών τεχνών, είναι ο καλύτερος συνεργάτης σας για μια επιτυχημένη εκστρατεία email marketing.

Back to top