Η γλώσσα του χρώματος
Η γλώσσα του χρώματος είναι απέραντη και με βαθιές έννοιες οι οποίες «μιλάνε» άμεσα στην ψυχολογία του ανθρώπου. Μπορείτε είτε να βοηθήσετε τους πελάτες σας να επιλέξουν τα χρώματα που ικανοποιούν τις ανάγκες τους, ή μπορείτε να αφήσετε τον πελάτη να επιλέξει τα χρώματα που δεν θα παραγάγουν τα αποτελέσματα που επιθυμεί. Επειδή η επιτυχία του πελάτη είναι επιτυχία σας και επειδή αν η επιχείρησή του δεν αποδίδει, θα χρειαστεί την βοήθειά σας στην σωστή επιλογή χρώματος, ας δούμε κάποιες βασικές έννοιες της γλώσσας των χρωμάτων.
Σκεφτείτε μια επιγραφή ή ένα λογότυπο εταιρείας χωρίς χρώμα. Με απλά ελληνικά … «δε λέει». Θυμηθείτε κάποια επιγραφή ή λογότυπο χωρίς χρώμα που να οδήγησε στην κορυφή. Σπάνιο έως αδύνατο. Οι επιλογές που έχετε είναι δύο, αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω. Στην ουσία θα πρέπει να λειτουργήσετε ως σύμβουλοι και να προτείνετε τα κατάλληλα χρώματα στον πελάτη σας.
Μια βασική αρχή είναι να συνδέσετε το χρώμα του προϊόντος με την αγορά που απευθύνεται. Για παράδειγμα, αν θέλετε να προωθήσετε εργαλεία σε αντρικό ακροατήριο και επιλέξετε pal χρώματα, το πιθανότερο είναι να μην πουληθεί ούτε ένα! Σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρείες στον κάθε τομέα έχουν υιοθετήσει από ένα χρώμα, το οποίο είναι δύσκολο σε κάποια νεοεισερχομένη εταιρεία να χρησιμοποιήσει. Μιλώντας για εργαλεία, η Black & Decker χρησιμοποιεί γαλαζοπράσινο χρώμα, η DeWalt κίτρινο, η Taurus κόκκινο, κλπ. Αν προσπαθήσετε να λανσάρετε τα εργαλεία της βιοτεχνίας του πελάτη σας χρησιμοποιώντας κάποιο “registered” χρώμα, το πιθανότερο είναι να μην αποκτήσουν το ράφι τους στα καταστήματα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα εστιατόρια fast food. Τα Goody’s χρησιμοποιούν κόκκινο και λευκό, τα McDonalds κόκκινο, κίτρινο και πορτοκαλί κ.ο.κ. Τα χρώματα στα McDonalds βασίζονται στην ψυχολογία χρησιμοποιώντας το κόκκινο επειδή υποκινεί την όρεξη και το κίτρινο επειδή υποκινεί την μετακίνηση. Έτσι επιτυγχάνεται ο στόχος της εταιρείας που είναι το γρήγορο φαγητό. Να επιθυμείς να φας, αλλά να μην επιθυμείς να παραμείνεις πολύ ώρα στο κατάστημα.
Τα χρώματα είναι βασικά στοιχεία επικοινωνίας αφού επιδρούν άμεσα στην ανθρώπινη ψυχολογία και η σωστή επιλογή του μπορεί να προωθήσει οποιοδήποτε προϊόν, από το χαμηλότερης τιμής έως της υψηλότερης αξίας αφού «επικοινωνεί» με το υποσυνείδητο του καταναλωτή.
Ένα προϊόν σε κάποιο ράφι καταστήματος έχει στην «διάθεσή» του μόνο 1/16 του δευτερολέπτου για να ‘τραβήξει’ το μάτι του καταναλωτή. Έτσι, γίνεται άμεσα αντιληπτό ότι το χρώμα παίζει τον πρωταρχικό ρόλο σε αυτή την ελάχιστη χρονική περίοδο. Και εφ’ όσον το χρώμα πετύχει να κεντρίσει το οπτικό νεύρο τότε είναι σίγουρο πως ο καταναλωτής θα σταματήσει να δει το προϊόν. Αν το προϊόν έχει έντονο πορτοκαλί χρώμα τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα κεντρίσει το καταναλωτικό ενδιαφέρον.
Μερικά χρώματα έχουν αποθηκευτεί στο υποσυνείδητο ταυτισμένα με κάποια προϊόντα και αυτή η ταύτιση είναι το κλειδί για τις εταιρείες marketing για να ανοίξουν την καταναλωτική επιθυμία του ανθρώπου. Αφού λοιπόν τα χρώματα μας «λένε» κάτι, ας δούμε λίγο βαθύτερα τι λένε τα βασικά χρώματα.
Το μαύρο επικοινωνεί χαρακτηριστικά όπως η αρχή και η δύναμη. Είναι μια πολύ καλή επιλογή για τις γραμματοσειρές αφού τους επιτρέπει να διαβαστούν από πολύ μεγάλη απόσταση.
Το κόκκινο είναι ένα χρώμα υψηλής συγκίνησης. Οι ερευνητές θεωρούν ότι υποκινεί την όρεξη και την κατανάλωση. Βασιζόμενη στα έντονα συναισθήματα που δημιουργεί το κόκκινο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες βάφουν κόκκινα μόνο τα πολύ γρήγορα και ακριβά μοντέλα τους. Σε γενικές γραμμές, το κόκκινο υποδηλώνει φωτιά και χαμηλή τιμή προϊόντος.
Το μπλε, το ‘αντίθετο’ του κόκκινου, είναι ένα χρώμα δροσερό που επικοινωνεί την κομψότητα και την ποιότητα. Επίσης είναι το χρώμα του πολιτισμού και της ελευθερίας, κι ένα χρώμα το οποίο αποδίδει ηρεμία.
Το πράσινο χρησιμοποιείτε σπάνια στην αγορά, παρά μόνο σε είδη τροφίμων και κήπου, φυτώρια και συναφή, αφού είναι το χρώμα που επικοινωνεί την φύση και το περιβάλλον. Στην Ευρώπη, το πράσινο συνδέεται με το οικολογικό κίνημα ενώ στην Αμερική συνδέεται με την ανακύκλωση και την έννοια του «Φιλικός προς το περιβάλλον».
Το κίτρινο είναι ένα χρώμα που «τραβάει» την προσοχή, αλλά θα πρέπει να χρησιμοποιείτε μόνο ως υπόβαθρο.
Το πορφυρό χρώμα δηλώνει το δικαίωμα, την πολυτέλεια και τον πλούτο και επομένως δεν είναι κατάλληλο για προϊόντα που προωθούν την αξία και την αποταμίευση.
Το καφέ είναι μια καλή επιλογή για τις βιομηχανικές εφαρμογές επειδή είναι η απόχρωση της γης και του χώματος και δηλώνει την αξιοπιστία και τη γνησιότητα. Η εταιρεία UPS Courier γνώρισε άμεση ανταπόκριση παγκοσμίως χρησιμοποιώντας το καφέ ως χρώμα επικοινωνίας.
Οι διαφορετικές σκιές που παράγονται από τα βασικά χρώματα μπορούν από μόνες τους να επικοινωνήσουν έννοιες. Σε συνδυασμό με τα βασικά χρώματα μπορούν να αναπτύξουν «κυρίαρχες» έννοιες.
Δεν υπάρχει κάποιος απαράκλητος ή γρήγορος κανόνας για τα χρώματα και τους συνδυασμούς τους. Απλά θα πρέπει να είναι αποδεκτά από την πολιτισμό και την κουλτούρα μας, χωρίς και αυτό να είναι απόλυτο. Πρέπει μόνο να μπορεί να επικοινωνεί με το κοινό στο οποίο απευθύνεται και να έχετε μια βασική γνώση για το κοινό αυτό. Επίσης. η συνέπεια του χρώματος είναι σημαντική γιατί έτσι ενισχύεται το εμπορικό σήμα και το μήνυμα που θέλει να περάσει.
Αν ο πελάτης σας έχει αναγνωρίσιμο ή αναγνωρισμένο εμπορικό σήμα η σωστή επιλογή του χρώματος θα μπορούσε είτε να ισχυροποιήσει την θέση του στην αγορά είτε να το κατατροπώσει. Υπάρχουν πάντα οι ανταγωνιστές που περιμένουν να πάρουν ένα αναγνωρίσιμο λογότυπο και να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους και το χρώμα είναι ένα όπλο σε αυτή την μάχη της αγοράς.
Όπως ακριβώς θα χρησιμοποιούσατε μια φράση ή ένα τίτλο έτσι ακριβώς θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε και το χρώμα ώστε να αποτυπωθεί στην μνήμη του κοινού, στο οποίο απευθύνεται το μήνυμα του προϊόντος, με θετικό τρόπο.
Πηγή:social.graphicarts.g