Το χρώμα στη συσκευασία τροφίμων

Ψυχολογία των Χρωμάτων
Η ψυχολογία του χρώματος αποτελεί ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο στον τομέα της γραφιστικής. Αυτό έχει αποδειχθεί από διάφορες μελέτες που έχουν γίνει σε ανθρώπους. Τα τεστ των μελετών επιβεβαιώνουν τον κανόνα ότι το χρώμα από μόνο του παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ψυχολογία του ανθρώπου και μπορεί να του δημιουργήσει μια αίσθηση για την αποτελεσματικότητα, τη γεύση, την παλαιότητα κ.α. ενός προϊόντος. Γι’ αυτό τον λόγο το χρώμα παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην προώθηση του προϊόντος, διότι το χρώμα βασίζεται στο συναίσθημα ενός ανθρώπου και όχι στη λογική του. Το χρώμα λοιπόν πετυχαίνει το στόχο του λόγω των οπτικών και των νοητικών χαρακτηριστικών του που μπορούν να χωριστούν:
- Στις Φυσιολογικές αντιδράσεις, δηλαδή το χρώμα μπορεί να διεγείρει την προσοχή του ματιού στο σημείο που είναι το προϊόν ή η διαφήμιση και
- Στις Ψυχολογικές αντιδράσεις, δηλαδή το χρώμα μπορεί να εκφράζει κάποια συναισθήματα τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε συγκεκριμένες αντιδράσεις.
Ακολουθώντας λοιπόν κάποιες βασικές αρχές έχει γίνει ο χωρισμός των χρωμάτων για τη χρήση τους στη συσκευασία ενός προϊόντος ή στη διαφήμισή του. Έτσι λοιπόν έχουμε τα χαρακτηριστικά χρώματα ( που χωρίζονται σε Σκληρά και Μαλακά χρώματα) τα οποία είναι τα καταλληλότερα για να δημιουργήσουν πωλήσεις, τα χρώματα αντίθεσης τα οποία τονίζουν καλύτερα τα χαρακτηριστικά, τα δευτερεύοντα χρώματα, τα τροποποιημένα χρώματα που είναι καλύτερα να αποφεύγονται εκτός από ειδικές περιπτώσεις. Από όλα τα χρώματα όμως, το κόκκινο και το πορτοκαλί, είναι δύο χρώματα που τραβούν την προσοχή κάποιου και δεν τον αφήνουν με τίποτα αδιάφορο ανεξάρτητα από το αν του αρέσουν ή όχι.
By: Richard Rutter
Υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορεί να κάνει το χρώμα τα οποία δεν γίνονται με κανένα άλλο τρόπο. Έχει αποδειχθεί ότι το σωστό χρώμα μπορεί να αυξήσει τις πωλήσεις ενώ ένα λανθασμένο να τις μειώσει. Επίσης το χρώμα μπορεί, να τραβάει την προσοχή, να προπωλεί το προϊόν, να δημιουργεί ένα image, να απεικονίζει το προϊόν, να εξασφαλίζει αναγνώριση, να προσδίδει έμφαση, να παρέχει ένα συνδυασμό ιδεών, να συμβάλει στην αναγνώριση της ταυτότητας, να προσδιορίζει την ταυτότητα του σήματος ή της εικόνας μίας εταιρείας, να ωθεί σε δράση, να εξασφαλίζει τη μέγιστη αναγνωσιμότητα.
Για την επιλογή χρώματος, για την συσκευασία ενός προϊόντος, δεν αρκεί να επιλέξουμε ανάμεσα στα χαρακτηριστικά χρώματα και φυσικά η επιλογή δεν θα πρέπει να γίνεται τυχαία καθώς υπάρχουν κάποιες παράμετροι που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πριν την καθοριστική επιλογή χρώματος που είναι:
- Οι αγορές που πρόκειται να πουληθεί,
- η ευκολότερη αναγνώριση του ανάμεσα σε άλλα όμοια προϊόντα
- η αντανάκλαση του χρώματος
- η γεύση του προϊόντος
- η διάθεση
- η σχέση του χρώματος με τις εποχές του χρόνου
- η ηλικία
- το μέγεθος
- η μόδα
- η ορατότητα
- η οσμή
- η παράδοση
- η παρόρμηση
- τα προϊόντα
- οι προτιμήσεις
- οι σχέσεις
- η σταθερότητα
- το σχήμα
- το φύλο
- η τοποθεσία, καθώς σε κάποιες χώρες απαγορεύεται η χρήση ορισμένων χρωμάτων.
Ακόμα το χρώμα εκτός από αισθητική αξία έχει και λειτουργική, δηλαδή έχει ορισμένες πρακτικές εφαρμογές σε όλες τις γραφικές τέχνες. Εκείνες που έχουν σχέση με τη συσκευασία αναφέρονται συνοπτικά παρακάτω:
- Κωδικοποίηση, το χρώμα χρησιμοποιείται συχνά για κωδικοποίηση και αναγνώριση και τα χρώματα πρέπει να επιλέγονται προσεκτικά ώστε να την εξασφαλίζουν.
- Προστασία από το φως, εδώ το χρώμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ωστε να προστατεύει το περιεχόμενο του προϊόντος απο τις βλαβερές επιδράσεις του φωτός.
- Ευκολία στην αναγνώριση, ορισμένοι συνδυασμοί χρωμάτων ενδέχεται να μην ικανοποιούν τα συναισθήματα και τις άλλες παραμέτρους που προαναφέρθηκαν αλλά μπορεί να βοηθούν στην εύκολη αναγνώριση του προϊόντος ανάμεσα σε ανάλογα προϊόντα ή και γενικότερα ανάμεσα σε διάφορα προϊόντα.
By: Joseph Elsbernd
Επιλογή χρώματος
Για μια καλή συσκευασία το χρώμα δεν είναι ο μόνος παράγοντας αλλά όλοι συμφωνούν ότι είναι πολύ σημαντικός, καθώς ένα σωστό χρώμα είναι σπουδαίο εργαλείο marketing για μια συσκευασία και ένα προϊόν που κάνουν καλές πωλήσεις. Για την επιλογή του χρώματος δεν ακολουθούνται κάποιοι απλοί κανόνες, είναι μία περίπλοκη διαδικασία που εμπλέκονται ζητήματα marketing , πρακτικά, οπτικά και ψυχολογικά. Βεβαίως δεν ενδείκνυται η λήψη μιας τελικής απόφασης για το χρώμα αν πρώτα δεν έχει αποφασιστεί το σχήμα της συσκευασίας.
Επιλογή χρωμάτων για συσκευασίες τροφίμων
Η επιλογή χρώματος για συσκευασία τροφίμου είναι λίγο πιο περίπλοκη απο τις υπόλοιπες καθώς πρέπει να ληφθεί υπόψην πριν την επιλογή του χρώματος η γεύση, το είδος του τροφίμου ή ποτού καθώς και αν είναι εποχιακό (π.χ. παγωτό).
Παρακάτω παρουσιάζουμε μία λίστα χρωμάτων και τις εφαρμογές τους στη συσκευασία τροφίμων:
- Κόκκινο: είναι το καλύτερο από όλα τα χρώματα, υψηλή ελκτική δύναμη. Συνιστάται για κρέας, κρεατοσκευάσματα, κεράσια, ψωμί, παιδικές τροφές, κατεψυγμένα, κοτόπουλα.
- Κόκκινο – Πορτοκαλί: είναι εξίσου καλό, ακόμη μεγαλύτερη ελκτική δύναμη. Συνιστάται για πολλά τρόφιμα και ιδιαίτερα για εκείνα που σχετίζονται με το πορτοκάλι.
- Πορτοκαλί: έχει καλή ελκτική δύναμη, όχι όμως όπως το κόκκινο – πορτοκαλί. Χρησιμοποιείται σε προϊόντα αρτοποϊίας, δημητριακά, κρέας, παιδικές τροφές, ψωμί.
- Ροδακινί: είναι πολύ καλό φόντο για πολλά είδη τροφίμων αλλά συνιστάται πιο πολύ για γλυκίσματα
- Σοκολατί: είναι εξαιρετικό για προϊόντα αρτοποιίας
- Καφέ: οι ζεστές αποχρώσεις καφέ ενδείκνυνται για πολλά τρόφιμα. Συνιστάται για καφέ, μαγειρεμένα φαγητά, ξηρούς καρπούς, σοκολάτα, αρτοσκευάσματα.
- Κίτρινο: είναι το χρώμα που αποσπάει την προσοχή από αρκετά μεγάλη απόσταση (συνιστάται για βούτυρο, τυριά, παιδικές τροφές, και φρούτα- λαχανικά ομοίου χρώματος).
- Πράσινο: συνιστάται για φρούτα, λαχανικά και παιδικές τροφές, αλλά αν δεν επιλεγεί η σωστή απόχρωση, τείνει να γίνει ουδέτερο και στερείται επίδρασης στον καταναλωτή.
- Μπλε: χρησιμοποιείται κυρίως ως φόντο εκτός από μερικές συσκευασίες παγωτών και φυσικά τις συσκευασίες νερού.
- Μπλε πράσινο: χρησιμοποιείται ως φόντο ή για αντίθεση χρώματος, ιδιαίτερα για κρεατοσκευάσματα.
- Πορφυρό: πορφυρό και το ιώδες συννήθως χρησιμοποιούνται σε ποτά και κρασιά. Σπάνια θα τα δούμε σε συσκευασίες τροφίμων άλλου τύπου.
- Λιλά: το λιλά και παρόμοιες ανοικτές αποχρώσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μερικά προϊόντα αρτοποιίας.
- Γκρι: δεν συνιστάται για καμία συσκευασία τροφίμων. Μπορεί όμως να λειτουργήσει σαν στοιχείο σύνδεσης χρωματιστών γραφικών.
- Μαύρο: θα πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο για αντίθεση αν και κερδίζει μεγάλη εκτίμηση από το καταναλωτικό κοινό στις συσκευασίες τροφίμων τα τελευταία χρόνια.
Πηγή: extend-graphics.com