Βασικές αρχές σχεδιασμού συσκευασίας
Η συσκευασία είναι ίσως η πιο κοινή γραφιστική εφαρμογή με την οποία όλοι ερχόμαστε σε επαφή καθημερινά, και είναι ένας ίσως από τους πιο παρεξηγημένους γραφιστικούς τομείς.
Παρακάτω θα μιλήσουμε για τον σχεδιασμό συσκευασίας, καλύπτοντας σημαντικά στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη, από τεχνικές λεπτομέρειες ως την ανθρώπινη αντίληψη.
Η συσκευασία καλύπτει διάφορες απαιτήσεις του εμπορίου και μια χαρακτηριστική συσκευασία βοηθάει στο να προσδιορίσει την εικόνα του προϊόντος και της εταιρείας στα μάτια του καταναλωτή.
Κατά τον σχεδιασμό της θα πρέπει να ληφθεί υπόψη όλη η διάρκεια της «ζωής» της συσκευασίας. Ο σχεδιασμός των εξωτερικών γραφικών είναι ίσως η μικρότερη από τις έννοιες σας! Οποιοσδήποτε που ξέρει λίγο Photoshop ή Illustrator θα μπορούσε να το κάνει. Αλλά ως σχεδιαστής συσκευασίας περισσότερο σημαντικό είναι να λάβουμε υπόψη την θέση του προϊόντος σε σχέση με την εταιρική εικόνα. Και βέβαια να επιληφθούμε σημαντικά ζητήματα όπως το πώς θα μεταφέρεται, πως θα συγκρατεί το προϊόν, πως θα αποθηκεύεται, πώς θα φαίνεται στο ράφι, την τελική του χρήση, πως θα διατεθεί στον καταναλωτή και τέλος πως θα πεταχτεί και τι επιπτώσεις θα έχουν οι επιλογές μας στο περιβάλλον.
Το να φτιάξουμε μια μοναδική συσκευασία είναι η μισή δουλεία. Μοναδικές κατασκευές στην συσκευασία είναι αξιοσημείωτες μόνο αν μπορούν να παραχθούν μαζικά και να μην προκαλέσουν δυσκολίες στα κανάλια διανομής της εταιρείας. Οπότε βεβαιωθείτε ότι έχετε ξεκαθαρισμένες αυτές τις παραμέτρους κατά την ανάληψη του έργου.
Βεβαιωθείτε ότι η συσκευασία που προτείνετε είναι εφικτή ως κατασκευή, και μελετήστε τα πιθανά προβλήματα και παγίδες που θα συναντήσετε. Μείζονος σημασίας είναι κατά πόσο η προτεινόμενη συσκευασία μπορεί να παραχθεί με τα συγκεκριμένα υλικά, όχι μόνο στην θεωρία αλλά και με βάση του υπάρχοντος προϋπολογισμού κόστους!
Προσπαθήστε να σκεφτείτε περισσότερο σαν το κοινό που απευθύνεστε. Υποθέστε ότι είστε στο super market και δεν έχετε αφοσίωση προς κάποια συγκεκριμένη εταιρεία ή προϊόντα. Ας υποθέσουμε επιπλέον ότι η θεωρούμενη ποιότητα και η τιμή των προϊόντων είναι ιδία. Τι θα σας έκανε να αγοράσετε αυτή την μάρκα έναντι μιας άλλης;
Η συσκευασία από μόνη της μπορεί να μας κάνει να πιστέψουμε ότι δεν αγοράζουμε απλά ένα προϊόν αλλά μια εμπειρία! Η τρισδιάστατη μορφή την οποία μπορούμε να την αγγίξουμε και να την νιώσουμε προσδίδει πιο ισχυρά συναισθήματα από άλλες γραφιστικές εφαρμογές. Αναπτύσσοντας μια ελκυστική μορφή στην συσκευασία ή οποία λειτουργεί με ένα μοναδικό τρόπο μπορεί να είναι ο ακρογωνιαίος λίθος μιας ολόκληρης στρατηγικής marketing. Επομένως αφού αποσαφηνίσουμε σε ποιο κοινό απευθυνόμαστε το σύνηθες βήμα είναι να επιλέξουμε την μορφή και τον τύπο της συσκευασίας.
Εξετάστε τα πιθανά επιβλαβή υπό-προϊόντα και τα υπερβολικά απόβλητα που μπορεί να προκληθούν από τις επιλογές σας στα υλικά και προσπαθήστε να τα ελαττώσετε ή να τα εξαλείψετε με πιο οικολογικές επιλογές. Το να κάνετε την συσκευασία σας φιλική προς το περιβάλλον θα πρέπει να είναι η πρώτη σας προτεραιότητα και είναι πλέον περισσότερο απαραίτητο από ποτέ στον σύγχρονο κορεσμένο από μόλυνση και απόβλητα κόσμο που ζούμε.
Μελετήστε επιτυχημένες μορφές συσκευασίας από το παρελθόν. Γενικά μελετήστε το παρελθόν, την γραφιστική κληρονομία και την ιστορία της τέχνης. Γνωρίζοντας πως φτάσαμε στην αγορά του σήμερα θα σας βοηθήσει να την κατανοήσετε καλύτερα. Μελετήστε και αναλύστε μορφές συσκευασίας οι οποίες δεν χρησιμοποιούνται πλέον. Προσπαθήστε να καταλάβετε τι τις έκανε επιτυχημένες τότε, γιατί δεν χρησιμοποιούνται πλέον και πως θα μπορούσαν να βελτιωθούν ή να αναπροσαρμοστούν στα σύγχρονα δεδομένα.
Ελπίζω αυτό το άρθρο να σας φανεί χρήσιμο και να σας δώσει υλικό προς σκέψη και ερευνά!
Πως η συσκευασία έχει επηρεάσει ή επηρεάζει την επιλογή σας για να αγοράσετε κάποιο προϊόν;
Αφήστε το σχόλιο σας και πείτε μας την άποψη σας! [via]